En tradition med långa anor
Författaryrket har funnits i många hundra år. Redan från det antika Grekland har vi fått många klassiska verk som räknas som litterära mästerverk än idag. På den tiden var skrivkonsten inte utvecklad på samma sätt som nuförtiden. Vi är vana vid att gemene man kan få tillgång till böcker att läsa och både datorer och papper att skriva och nedteckna tankar på. Vid antiken var det fortfarande ganska sällsynt att nedteckna ord. Papprets ankomst till Europa låg många hundra år fram i tiden, och tryckpressens ankomst ännu mer. Tonvikten låg på det muntliga och talade ordet. Homeros kända epos Iliaden och Odysséen var muntliga verk som spreds genom recitationer. Tack vare att de var diktade på vers blev det möjligt för skalder att memorera dem och föra dem vidare. Denna berättarkonst ligger nära det ursprungliga berättandet, som uppstod när människor underhöll sig om kvällarna vid lägereldens sken.
Under antiken förekom den verbala konsten också i form av teateruppsättningar. På så sätt kunde man också dela med sig av litteratur till stora grupper av vanliga människor, samtidigt som det också blev enkelt att memorera den. Många antika dramer och komedier, såsom Medea och Lysistrate, spelas än idag. Det visar inte minst på litteraturens tidlöshet. Medan en vetenskap som exempelvis fysik är i ständig utveckling, kunde man producera lika bra texter för årtusenden sedan. Att vara en författare handlar om att fånga något allmänmänskligt, och samtidigt låta det få färg av ens egen tid och egna erfarenheter. En antik människa vet exempelvis kanske inte vad Storspelare mobil blackjack är, på samma sätt som att vi inte har någon erfarenhet av antikens spelande. Likväl skulle både en antik och en modern människa kunna känna igen sig i ett verk om spelets lockelser, passion, sorg och glädje.
Att vara författare nuförtiden
Sällan har det samtidigt varit så lätt och så svårt att jobba som författare som idag. De digitala tiderna vi lever i gör att vem som helst enkelt kan författa text utan att ens anstränga handens muskler. Världens sammanbundenhet gör det enkelt att nå ut till många och att sprida budskap. En litterär begåvning upptäcks enkelt när en förläggare kommer i kontakt med denne över internet.
Samtidigt kräver detta mycket av den som faktiskt vill bli författare. Fasta anställningar finns så gott som aldrig och branschen är på inga sätt säker eller trygg. Den ständiga konkurrensen, både med andra aspirerande skribenter såväl som med teknikens lockelser, tvingar författare att ständigt prestera sitt yttersta för att fortsätta vara aktuella.
Att fånga tidsandan
De tider som vi lever i innebär både möjligheter och bekymmer för författare. Det är enkelt att digitalt möta andra människors livsöden och hämta inspiration till berättelser. Uppslag till intressanta historier har dessutom sällan varit lika många, Vi lever i en tid fylld av motsättningar av alla de slag. Liberalism står mot högerpopulism. Det digitala ställs ständigt mot det tekniska, likaså det mätbara, som antecknas i tabeller och statistik, mot det abstrakta och enbart förnimbara.
Samtidigt behöver man hitta intressanta infallsvinklar för att fånga just denna tidsanda. Världen är så oerhört komplext uppbyggd att enkla, spännande och mycket svartvita berättelser om kärlek eller ondska kan upplevas som betydligt mer lockande. Att tilltala en större massa utan att uppröra någon är nästintill omöjligt. Likaså kan värdet i att sätta sig in i och analysera den komplexa samtiden upplevas tveksamt, när den mödan istället kan ägna sig åt att faktiskt hantera den på riktigt.
I slutändan gäller dock samma premisser som alltid. En god och framgångsrik författare blir man genom att läsa mycket, ifrågasätta och fundera. Ödmjukhet, driv och hårt arbete kommer alltid att premieras.